Lodný denník

Loď:

Ljetna šega

Miesto plavby:

Chorvátsko – Stredná Dalmácia

Štart plavby:

Ostrov Murter, marína Betina

Plán plavby:

Plavba južnými kurzami –Mali, Veli Drvenik, Vis – Zelená jaskyňa, Biševo – Modrá jaskyňa, Hvar (nočná plavba),
Brač – Zlatni rat, Split (nočná plavba), Žirije

Cieľ:

Ostrov Murter, marína Betina

Dátum:

7.10.2006 – 17.10.2006

1. deň: 7.10.2006 :

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: štart cesty z Bratislavy o 02.00 hod.
Cieľ: marína Betina o 10.00 hod.
Počasie: Bratislava – polojasno, teplota 12° C
Betina - slnečno, teplota 20 °C, veterno
Po príjemnej ceste z Bratislavy na ostrov Murter parkujeme v maríne Betina. Nasleduje obhliadka lode, vybavenie papierových formalít, nalodenie. Zoznámenie sa posádky so životom na lodi. 

Denník posádky (neoficiálna správa):

 

7.10.06  7.30
Cesta prebehla na chorvátske pomery veľmi rýchlo, bez preplnených diaľnic a zbytočného státia v zápchach. Len tie fajčiarske prestávky... Nakoľko je väčšina
posádky závislá na nikotíne, stojíme za každou brezou, k tomu tiež prispieva pivný režim niektorých členov, a preto si cestu značkujeme ako poľovnícke psy.

Skipper

7.10.06 10.00
Sme tu. Počasie je prekrásne. Svieti nám slniečko, máme 20° C a fúka nám príjemných 40 uzlov /80 km/hod/. Dúfam, že nikoho nesfúkne z móla do vody.
Pravda však je, že čo sa týka jachtárčenia, je to super (nie však zo zelenáčmi).

Skipper

7.10.06 10.15
Posádka zmizla v miestnej konobe s výhovorkou, že sa musí aklimatizovať....

Skipper

2. deň: 8.10.2006 :

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 8.30 hod., marína Betina
Cieľ: marina Betina 
Počasie: jasno, teplota vzduchu 19° C, voda 22° C, vietor NE 35 až 60 uzlov, tlak 1019 Hpa, viditeľnosť 30km

Po príjemnej noci sa zobúdzame do slnečného, trochu veterného rána. Čaká nás deň plný jachtárskych zážitkov. Plánujeme plavbu na ostrov Mali Drvenik. Žiaľ, počasie sa trocha zhoršilo, a preto volíme vyčkávaciu taktiku a zostávame v maríne. Absolvovali sme vychádzku do okolia a obed vo vedľajšej maríne...                  

Denník posádky (neoficiálna správa):

8.10.06 7.00
Noc bola príšerná. Nakoľko som spal na palube a celu noc fúkalo 40 až 50 uzlov /80 -100 km/hod/, v lanoví to hučalo, celý čas som premýšľal, či sme dobre vyviazaní a...
Okolo 03.00 nám vietor a vlny odniesli pasarelu /nástupný mostík do lode/, ktorú sme museli najprv hodnú chvíľu hľadať a potom loviť z mora. Jednoducho, jachtárska nočná idyla... Dnes na plavbu nemôžeme ani pomyslieť. Ak bolo včera počasie na plavbu nevhodné, tak dnes je úplne zlé. Fúka v nárazoch až 60 uzlov (120 km/hod).

Skipper

8.10.06 10.58
Výhody vlastnej lode (diskusia na tému). Tak, vlastná loď má predovšetkým výhodu možnosti vlastnej výzdoby, či už interiéru, alebo exteriéru. Napríklad v podobe modranskej keramiky, poľovníckych trofejí a pod.

Peťo

8.10.06 11.00
Chcem už vyplávať...

Ivan

8.10.06 11.10
V rámci prevencie kolorektálnych karcinómov by bolo dobré, aby si človek po raňajkách sadol na záchod a ...... tie včerajšie a opakoval tento úkon aj po obede a večeri...

Mudr. Juraj

8.10.06 19.04
(Diskusia na tému ideálnych podnikateľských zámerov počas čakania v maríne na počasie).
MUDr. Juraj prišiel na nápad vyrábať pánsku spodnú bielizeň v maríne, takže je otázne, či stihneme pozrieť „super baráky“ v Dubrovníku (historické centrum).

Vilo

8.10.06 19.06
(výsledok diskusie)
...že problém ide od teba ku mne? Zastal v strede a čaká a čaká, ktorým smerom pôjde ďalej?

Mudr. Juraj

3. deň: 9.10.2006:

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 7.30 marína Betina
Cieľ: ostrov Mali Drvenik
Počasie: jasno, teplota vzduchu 23-24° C, voda 22° C, vietor NE 20-35uzlov, na otvorenom mori 10-20 uzlov, tlak 1019 Hpa, viditeľnosť 20 km, more 1-2, na otvorenom 2-3

Noc prebehla príjemne. Počasie sa umúdrilo, nápor vetra začína poľavovať. Prvá časť plavby v blízkosti pobrežia je dosť veterná, hlavne v úzkych prielivoch medzi ostrovmi. Posádka si prvýkrát skúša v praxi vedomosti získané počas brífingu v maríne. Ide jej to super. Plachty sú na prvý pokus hore a plávame v príjemnom náklone. Predbiehame niekoľko „slabších posádok“. Na „otvorenom“ mori je úplný pokoj, more sa miestami až vyhladzuje, je bezvetrie. Využívame to na kúpanie a rybárčenie. Druhú polovicu dňa plávame na motor smerom k ostrovom Mali a Veli Drvenik. Zakotvenie na móle v rybárskej dedinke na malom Drveniku. Posádka zvládla prvý deň bravúrne, bez prejavov morskej choroby a v dobrej nálade.

Denník posádky (neoficiálna správa):

9.10.06 00.10
Posádka začína deň dosť skoro, nakoľko ešte neukončila včerajšok...

Skipper

9.10.06 00.18
Ivan si líha spať opäť pri televízore.... hold, čo sa doma naučíš....

Peťo

9.10.06 00.25
Dubrovník určite stihneme, a to za 18 hod.

Ivan

9.10.06 00.26
S hrdosťou môžem prehlásiť, že k dnešnému dňu sme ešte nestroskotali, no moja posádka sa už stihla dvakrát zoslavovať. Bude to asi vplyvom dlhodobého pobytu v maríne...

Skipper

9.10.06 01.27
Ako sa obsluhuje palubný záchod??????

Peťo

9.10.06 07.14
Po nútenom zobudení Peťom /jeho hlučným používaním WC pumpy/ sa vydávam s MUDr. Jurajom na cestu. Cieľ: nákup chleba.

Vilo

9.10.06  10.00
Konečne na mori. Fúka, ako sa patrí. Dúfam, že plytčiny pred nami zvládneme bez ujmy....:-). Posádka sa zatiaľ drží. Vidno, že včerajší výklad a školenie naozaj počúvali.

Skipper

9.10.06 11.50
Dali sme „dole“ Bavariu 38. Predbehli sme ju v poriadnom náklone.

Kamil

9.10.06 18.30
Po bravúrnom manévri sme ukážkovo zakotvili na móle na Malom Drveniku. Musím vzdať hold celej posádke za ich nasadenie.

Skipper

4. deň: 10.10.2006:

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 8.30 hod, dedinské mólo Mali Drvenik
Cieľ: ostrov Vis
Počasie: jasno, teplota vzduch 24° C, voda 22° C, vietor NE-NW 8-16uzlov, na otvorenom mori 6-10 uzlov, tlak 1019 Hpa, viditeľnosť 30 km, more 1-2, na otvorenom 2-3

Zobudili sme sa do slnečného rána s kulisou typickej stredomorskej dedinky, ktorá je už v tejto časti roka takmer ľudoprázdna. Jediný prejav života spočíval vo včerajšom nočnom príchode trajektu, ktorý zakotvil asi 5 m od nás. Čas na osobnú hygienu, raňajky a prípravu lode na ďalšiu plavbu prebehol rýchlo. O 10.00 sme už opäť na mori. Plávame priamym kurzom na ostrov Vis. Počas plavby si čas spríjemňujeme kúpaním v mori a ťahaním dobrovoľníkov na lane. Súťaž o dosiahnutie max. rýchlosti sa stala veľmi obľúbená. Pred definitívnym zakotvením v meste Vis sa zastavujeme v prekrásnej zátoke a opäť sa kúpeme. Vilovi sa podaril kapitálny úlovok. Na večeru bude chobotnica...

Denník posádky (neoficiálna správa):

10.10.06 12.30
Dnešná plavba bude veľmi pohodlná. Plávame na motor a nevyzerá to, že by sa malo niečo až do večera zmeniť... Otvorili sme lodné kasíno.

Skipper

10.10.06 16.45
Dali sme „dole“ chobotnicu. Vilo chytil, Skipper a MUDr. Juraj „dokonali“ zvyšok... Po jej rozkrájaní sa vyjasnila odpoveď na otázku: myslíte, že ešte žije? Večera jasná – rizoto!

Rišo

10.10.06 19.35
Práve sme zavŕšili životnú púť chobotnice... Zjedli sme rizoto! V sprievode ginu absolvovala poslednú plavbu do hlbín, odkiaľ niet návratu... teda aspoň nie v pôvodnej podobe. Kamil klasicky umýva riady, strašne to chlapca baví. Aj by sme mu pomohli, ale je rýchlejší ako „gutalax“.

Peťo

10.10.06 20.40
Kamil chce byť za trápneho, dáva ďalší gin a odmieta pelikovac... jak Mima nakázala.

Peťo

10.10.06 21.00
Mám strach. Posádka sa rozhodla preskúmať cudziu pevninu. Ich zastrájanie ma desí. Snažím sa z tohto ťaženia vyhovoriť, ale bezúspešne....

Skipper

5. deň: 11.10.2006:

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 9.00 hod, ostrov Vis, mesto Vis
Cieľ: návšteva Zelenej a Modrej jaskyne a preplavba na ostrov Hvar
Počasie: jasno, teplota vzduchu 26° C, voda 23° C, vietor NW 3-5uzlov, tlak 1016 Hpa, viditeľnosť 30 km, more 1-2
 
Noc sa niesla v zábavnom duchu. Po vyplávaní naberáme kurz na oboplávanie ostrova a návštevu Zelenej jaskyne, ktorá je prístupná len z morskej hladiny. Plavba ďalej pokračuje k brehom ostrova Biševo. Zastavujeme sa ešte v neskutočne krásnej zátoke Stiniva. Prehliadka Modrej jaskyne zanechala na všetkých obrovský dojem. Niečo podobné nikde inde nenájdete. Zvečerieva sa a my mierime popri západnej časti ostrova Vis do mesta Hvar na rovnomennom ostrove. Pred nami je prvá nočná plavba... Úspešne sme zakotvili v meste Hvar o 01.30.

Denník posádky (neoficiálna správa):

11.10.06 09.33
Naša loď vyzerá ako Waterloo. Máme tu niekoľko ranených a zopár skoro mŕtvych. Ponúkam úvodnú rannú rundu, ale bez úspechu. Evidentne námorníkom nerobí dobre pobyt na súši. V rádiu hrá pesnička s výstižným textom: „včerajšia noc bola uvítacia, dnešná bude náročnááá“. Uvidíme...

Skipper

11.10.06 12.20
Peťo umýva riady... neverííííme! Baví ho to viac ako Kamila. Ivo spí v kajute ako bábätko a my plávame ďalej. Dáme „dole“ ďalšie lode a všetko, čo príde pod ruku (alebo nôž). To je jasné ako facka!

Vilo

11.10.06  13.15
Po prvom kúpaní posádka pookriala a začala sa opäť tešiť zo života. Dúfam, že jej to vydrží, dnes to bude dlhý deň.

Skipper

12.10.06 01.30
Vydržala.....! Po návšteve Zelenej a Modrej jaskyne, zátoky Stiniva sme podnikli nočnú plavbu smerom na Hvar. Dnes bola posádka tichšia ako inokedy. Čo viedlo k filozofickým debatám o hviezdach a podobne. V každom prípade celú plavbu zvládli s noblesou. Asi budem dávať rozchod posádke častejšie...:-) .

Skipper

12.10.06 02.00
Neveríím! Oni chcú ísť opäť plieniť mesto!

Skipper

6. deň: 12.10.2006:

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 9.00 hod, ostrov Hvar, mesto Hvar
Cieľ: Split, so zastávkou ostrov Brač - Zlatni rat
Počasie: jasno, teplota vzduchu 25° C, voda 23° C, vietor NW 3-5uzlov,  tlak 1017 Hpa, viditeľnosť 30 km, more 1-2
 
Po zakotvení v skorých ranných hodinách sa časť posádky odobrala na prechádzku nočným mestom. Budíček bol o 8.15 hod. Nasledovalo opätovné doplnenie zásob a kávička na príjemnom stredovekom námestí v centre mesta. O 12.00 sme vyplávali smerom na ostrov Brač. 14.00 Zlatni rat. Kúpanie na tomto príjemnom mieste, oddych. Ďalej vyrážame popri západnom pobreží ostrova smerom do mesta Split cez Splitska vrata. Do mesta dorážame o 22.00. Kotvíme na mestskom móle.

Denník posádky (neoficiálna správa):

12.10.06 12.00
Tak sme konečne vyrazili. Pokus o nadviazanie medzinárodnej družby nevyšiel... Žiadosť o prevoz na Brač sme odmietli.

Maťo

12.10.06 14.20
Posádke sa na Zlatnom rate evidentne páči. Čvachtajú sa vo vode ako kačky. Bodaj by nie... v Bratislave je 10° C, zamračené a my si tu vychutnávame pravú letnú dovolenku.

Skipper

12.1006 22.25
Sme vyviazaní pri móle v meste Split, len asi 100 m od Diokleciánovho paláca v úplnom centre. Počas plavby nám fúkalo pekných 15 až 18 uzlov a posádka sa opäť osvedčila. Ani náklon a ani rýchlosť jej vôbec nevadili. A je to tu... ešte sme si ani po celej plavbe nevydýchli a už tiahnu na večerné mesto... ako praví námorníci.

Skipper

7. deň: 13.10.2006:

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 6.30 hod, mesto Split
Cieľ: domovská marína Betina na ostrove Murter
Počasie: jasno, teplota vzduchu 24° C, voda 22-23° C, vietor NNW 1-3 uzle, tlak 1018 Hpa, viditeľnosť 20 km, more 1-2
 
Ráno sme prekotvili loď a presunuli sa do stredu Splitskej zátoky. O 9.00 vyrážame. Plávame na motor, popri ostrove Šolta a meste Primošten. 16.00 začína fúkať, vyťahujeme plachty. Posledný úsek plavby je veterný a more sa zdvihlo. Vlny začínajú byť vysoké a ostré. Vietor naberá na sile, a tak refujeme genu a hlavnú plachtu na prvý ref. Napriek refovaniu naša rýchlosť ostáva nezmenená 7,5 až 8 uzlov. Už dávno je tma a pred nami je maturita tejto plavby a skúška pre celú posádku. Preplávať plytčinou medzi ostrovmi Zminjak a Vali Vinik v úplnej tme. Miesto treba trafiť presne, lebo rezerva v hĺbke naším kýlom je iba 1 m. Plytčina je za nami. Medzi ostrovom Murter a pevninou fúka ešte viac ako na otvorenom mori. Vietor dosahuje 35 uzlov. Takže ešte jedna skúška... Pristávací manéver v nepríjemných vlnách a v nárazovom vetre. 21.00 stojíme na móle, loď je bezpečne vyviazaná.

Denník posádky (neoficiálna správa):

13.10.07  00.10
Split vyplienený. Žiaľ, niekto nás predbehol... Mesto je však stále pekné.

Peťo

13.10.07  09.00
Ráno o 6.30 nás zobudil správca prístavu a odvelil nás od móla na kotvu do stredu zálivu. Pochopili sme o chvíľu, keď na naše miesto prirazil trojposchodový dopravný katamaran. Bol väčší, takže mal prednosť...
 

Skipper

13.10.07  11.45
Už sme na mori. MUDr. Juro s Maťom pripravujú ryby. Jedna si zapálila.... Pivom zaháňam čas pred obedom. Už len 7 hodín plavby do maríny. Kamil zas umýva riad. Nikoho k tomu opäť nechce pustiť. Nechceme ho dráždiť, tak mu to neberieme z rúk. Slnko a dookola len samá voda... A to nám robí celkom fajn.

P.S. Ryba práve dofajčila svoju poslednú...

Peťo

13.10.07 13.02
Dali sme „dole“ kurčatá, lebo chytali nezdravú zeleň... Išli dolu vodou rovno za slobodou, za sprievodu paľby z našich palubných kvérov. Ryby vyzerajú byť hotové... ale nie sú.
Peťo potajomky “dáva“ dole zemiaky s maslom, ale prišli sme mu na to, fičúr jeden! Plávame ďalej, z rádia ide „knocking on heaven’s door“ a my čakáme, čo bude ďalej. Moje písmo je roztrasené, nie z toho, že by so mnou niekto lomcoval, ale preto, že plávame na motor.

Vilo

13.10.07 13.08
Začínam mať podozrenie, že na lodi je homosexuál!

Anonym

13.10.07 22.05
Máme za sebou záverečný prípitok, sprchu, na sebe čisté veci, loď je bezpečne vyviazaná, posádka celá a zdravá /žiaľ, už nie triezva/, a preto si dovolím vyhlásiť, že táto plavba dopadla vynikajúco. Posádka sa osvedčila na všetkých frontoch, zažili sme aj absolútne bezvetrie, kúpanie na otvorenom mori, nočné plavby, aj horúce chvíle /pri preplavbe cez plytčinu sme mali podľa hĺbkomera 30 cm vody pod kýlom/. Vďaka tomu všetkému bola naša plavba zaujímavejšia. Ešte raz by som chcel na záver poďakovať posádke za disciplínu a nasadenie počas celej plavby. Boli ste super.

Skipper

13.10.07 23.56
Zostali nám tu OH zásoby. Dnešná noc bude dlhá a náročná!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym2

8. deň: 14.10.2006:

Fakty (oficiálna správa):

Začiatok dňa: o 7.30 hod, marína Betina, ostrov Murter
Cieľ: Bratislava
Počasie: jasno, teplota vzduchu 21° C, voda 22° C, vietor NE 10-15 uzlov,  tlak 1016 Hpa, viditeľnosť 20 km, more 1-2
 
Dnešný deň je v znamení balenia. Presúvame batožinu do áut, dávame loď do pôvodného stavu. Pripravujeme sa na cestu domov. Posledná kávička na brehu mora v miestnej reštaurácii. O 10.30 vyrážame na spiatočnú cestu. O 19.30 sa lúčime za sychravého počasia na jednej z bratislavských čerpacích staníc. Ešte ráno sme si užívali more a slnko a už večer sme konfrontovaní s realitou tlakovej níže nad strednou Európou.

Denník posádky (neoficiálna správa):

14.10.07 21.30
Toto je posledný zápis do lodného denníka námornej plachetnice Ljetna Šega. Všetci členovia našej posádky sú už dávno v kruhu svojich blízkych a snažia sa im zreprodukovať svoje nové zážitky. Ja to mám o trochu jednoduchšie. Na takéto návraty si už moja rodina ako-tak zvykla a zážitky opisujem len letmo, čo sa však asi nikdy nezmení, je radosť z toho byť opäť doma. Zažiť týždeň na mori s posádkou, ako bola táto, je vždy veľmi fajn. Na celej plavbe je však najlepšie to, že sme sa stretli pred týždňom ako cudzí ľudia a dnes sú z nás skvelí kamaráti...

Skipper