Typ: | Kurz |
Požadované vzdelanie: | Stredoškolské vzdelanie s maturitou |
Akreditácia: | Ministerstvo školstva SR |
Popis: | Počet hodín: 60
Cieľ: Cieľom je poskytnúť poslucháčom základ vedomostí a zručností, ktoré sú potrebné na úspešné vykonávanie pisárskych a administratívnych prác. Písanie sa vyučuje desaťprstovou hmatovou metódou. Táto metóda je v súlade s poznatkami fyziológie a psychológie a umožňuje dosahovať vyššie výkony s menšou námahou. Poslucháči, ktorí už zvládli základy písania desaťprstovou hmatovou metódou sú vedení formou tréningov k zvyšovaniu svojich výkonov tak, aby písali rýchlo a presne. Cieľ sa dosahuje formou pestovania zmyslu pre zodpovednosť a systematickú prácu. Súčasťou je i evidencia a zakladanie písomností. Cieľom časti obchodná korešpondencia je naučiť frekventantov ovládať normalizovanú úpravu písomností (STN 01 6910) a oboznámiť ich so správnou štylizáciou vo firemných a osobných listoch ako i formálnou úpravou listov do zahraničia. Metódy výučby: prednáška, praktická ukážka, samostatný nácvik. Oboznámenie sa s klávesnicou písacieho stroja, resp. počítača, jeho obsluhou a využitím. Nácvik je zameraný na uplatňovanie desaťprstovej hmatovej metódy dotykovej formou horizontálno-vertikálneho postupu nácviku. Frekventanti si osvojujú niekoľko druhov činností: 1) Činnosť nácviková: (preberanie písmen v jednotlivých radoch a stĺpcoch klávesnice), ktorá ovplyvňuje ich myslenie, mechaniku prstov, technickú úroveň písania a v konečnom dôsledku výkony pri nácviku a po ňom. Tento postup umožňuje v krátkom výcvikovom čase dosahovať maximálne výsledky v presnosti a rýchlosti písania. 2) Činnosť precvičovacia: mnohonásobným opakovaním hmatov zvyšovanie presnosti a rýchlosti výkonu písania odborným usmernením v rámci zvyšovania nácviku vyšších rýchlostí formou analyticko-syntetickej metódy, uplatňovaním rýchleho a presného čítania, realizovaná zväčša samostatnou tréningovou činnosťou. 3) Upevňovacia činnosť: odstraňovanie chybných návykov, opakovanie predchádzajúcich častí cvičení na základe ich podrobného rozboru a prehľadu výsledkov o presnosti výkonu. 4) Autokontrolná a dokumentačná činnosť: prečítanie všetkého, čo frekventant napíše, zistenie presnosti výkonu a jeho zaznamenanie do hodnotiaceho formulára. 5) Činnosť hodnotiaca: sledovanie vlastného výkonu písania v presnosti a rýchlosti, jeho ohodnotenie, porovnanie s predošlými odpismi a stanovenie záveru pre ďalšie presnejšie odpisy. Za prvoradú sa pri výcviku pokladá presnosť pred rýchlosťou. 6) Činnosť zameraná na formálnu a obsahovú stránku úpravy písomností podľa STN 01 6910 a úpravy listov do zahraničia. Učebný plán: Úvod Nácvik písania na strednom rade Nácvik písania na strednom, dolnom a hornom písmennom rade Nácvik písmen a číslic na číselnom rade Nácvik znamienok a značiek Špeciálna úprava textu Korešpondencia Uplatnenie absolventov: môže sa uplatniť ako administratívny pracovník (-čka). Popis: Zameranie kurzu vychádza z požiadaviek na technicko-administratívneho pracovníka v štátnom, resp. súkromnom sektore. Dôraz kladie na osvojenie zručností a návykov potrebných pri zvládnutí desaťprstovej hmatovej metódy, čo je veľkou prednosťou nielen pre pracovníka v administratíve, ale aj pre ľudí v iných oblastiach. Nadobudnutou zručnosťou môžu absolventi efektívnejšie využívať čas pri práci na počítači, resp. na písacom stroji. |